داروسازی پارس حیان، تولیدکننده برتر به انتخاب انجمن داروسازی ایران

dermasafe
نوع پوست
left banner
در زمینه تغذیه مناسب برای پوست سالم بیشتر بدانید

موضوعات مقاله

در زمینه تغذیه مناسب برای پوست سالم بیشتر بدانید

آشنایی با 6 ماده غذایی که به حفظ سلامت پوست کمک می‎کنند

تحقیقات نشان داده‌اند که می‎توان با انتخاب غذاها و نوشیدنی‌های مناسب تیرگی، پوسته‌پوسته شدن و علائم اولیه پیری پوست را درمان کرد. چراکه مواد مغذی، مواد معدنی و پروتئین‌های موجود در انواع مواد غذایی از تولید کلاژن و غشای سلولی سالم حمایت می‎کنند و از پوست در برابر عوامل استرس‌زای مضر مانند اشعه ماوراءبنفش نور خورشید محافظت می‎کنند. در ادامه می‎توانید با انواع مواد مغذایی موثر در فرآیند تغذیه مناسب برای پوست سالم آشنا شوید.

1. از چربی‌های سالم در آجیل، دانه‌ها و آووکادو بهره‌مند شوید

اسیدهای چرب امگا 3 نمونه‌ای از چربی‌های سالم هستند که می‎توانند التهاب را کاهش دهند و با پیشگیری از تجزیه کلاژن از بروز خطوط و چین‌وچروک‎های ریز پوست جلوگیری کنند. از منابع عالی این ماده مغذی می‎توان به گردو، بذر کتان و آووکادو اشاره کرد.

آووکادو سرشار از استرولین است که به نرم و مرطوب شدن پوست کمک می‎کند. هم‎چنین دارای ویتامین E  است که تولید کلاژن پوست را افزایش می‎دهد و در عین حال رطوبت آن را حفظ می‎کند.

کلاژن یک پروتئین فیبری است که به طور طبیعی در بدن تولید می‎شود، به ترمیم بافت همبند کمک می‎کند و مو، ناخن و پوست را قوی نگه می‎دارد. طبق مطالعات صورت‌گرفته در زمینه تغذیه مناسب برای پوست سالم، خوردن غذاهای غنی از ویتامین A و C مانند بلوبری و کلم‌پیچ باعث افزایش تولید کلاژن می‎شود.

2. پروتئین‌هایی را انتخاب کنید که بدون چربی هستند

جدا از ماهی، تخم مرغ، مرغ و بوقلمون، یکی از بهترین منابع پروتئین گوشت قرمز بدون چربی است. براساس مطالعه‌ای در ژانویه 2018، گوشت قرمز حاوی آمینواسیدهای گلیسین و پرولین و ماده معدنی روی است و این‌ها اجزایی هستند که در سنتز کلاژن نقش دارند.

پزشکان معتقد هستند که صدف‌ با برخورداری از ماده معدنی روی، در مبارزه با خشکی پوست و پیری موثر است. زیرا روی نه تنها یک جزء ضروری برای تولید کلاژن و التیام پوست، بلکه یک ضدالتهاب قوی نیز است. در واقع، اگرچه التهاب واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر هرگونه آسیب است اما بروز مداوم آن می‎تواند باعث بروز مشکلاتی مانند تورم، قرمزی و ظهور بثورات پوستی شود.

اصولا مواد غذایی غنی از ویتامین A و روی مانند غلات، لوبیا، اسفناج و صدف می‎توانند به کاهش التهاب پوست کمک کنند. بنابراین، روش درمانی تغذیه مناسب برای پوست سالم به وجود آن‌ها وابسته است.

3. مصرف مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها را در نظر بگیرید

طبق اصول تغذیه مناسب برای پوست سالم، میوه‌ها و سبزیجات حاوی عناصر سازنده پوستی نرم، صاف و سالم هستند. به‌خصوص انواع توت مانند بلوبری، تمشک و شاه‌توت، میوه انار و گوجه‌فرنگی که غنی از آنتی‌اکسیدان‌های دوستدار پوست هستند.

آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، از آسیب به سلول‌ها جلوگیری می‎کنند. گوجه‌فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان لیکوپن است و می‎تواند با آسیب‌های ناشی از نور خورشید مانند بروز چین‌و‎چروک‌ها و سرطان پوست مبارزه کند.

یک مطالعه در ژانویه 2019 نشان داد که به نظر می‌رسد که این آنتی‌اکسیدان کارسینوم سلول سنگفرشی پوست، نوعی سرطان پوست را متوقف یا معکوس می‌کند.

4. برای حفظ سلامت پوست آب بنوشید

طبق اصول تغذیه مناسب برای پوست سالم، اگرچه نوشیدن آب برای پوست شما مفید است، اما لازم نیست زیاده‌روی کنید. چراکه هدف فقط جلوگیری از کم‌آبی بدن است. در شرایط کم‌آبی، پوست و غشاهای مخاطی شما خشک و ترک‌خورده می‌شوند. خوردن 15 فنجان آب در روز برای مردان بالای 19 سال و زنان بالای 11 سال توصیه می‌شود.

بهتر است برای جلوگیری از کم‌آبی بدن، علاوه‌بر آب مایعات بدون کافئین مانند سوپ، آبمیوه و دمنوش‌های گیاهی نیز مصرف کنید. به عنوان مثال، چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید مبارزه می‌کنند.

5. با فیبر موجود در میوه‌ها و سبزیجات، سرعت روند پیری پوست را آهسته کنید

اگر به فکر تغذیه مناسب برای پوست سالم هستید، مصرف فیبر روزانه خود را افزایش دهید. زیرا به حذف عوامل کلیدی موثر در پیری پوستی یعنی چربی، مواد زائد، سموم و رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. از منابع عالی فیبر می‌توان به بلغور جو دوسر، نخود و میوه‌ها و سبزیجات اشاره کرد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) توصیه می‌کند که مردان و زنان روزانه بین 25 تا 30 گرم فیبر مصرف کنند.

6. از مصرف شکر و کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده اجتناب کنید

براساس مطالعه‌ای، شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند نوشابه، نان سفید و شیرینی‌ها می‎توانند به بروز چین‌و‎چروک‌های زودرس و پیری پوست کمک کنند. زیرا با ایجاد التهاب و تحریک تجزیه کلاژن و فیبرهای الاستیک، مستقیما به خاصیت ارتجاعی پوست آسیب می‌رسانند.

هنگامی‌که قندها و کربوهیدرات‌ها وارد بدن می‎شوند، به گلوکز تبدیل می‌شوند که به پروتئین‌های سالم متصل می‌شود و در تولید کلاژن و الاستین اختلال ایجاد می‌کند. بهتر است آن‎ها را با غلات، عسل یا سایر شیرین‌کننده‌های طبیعی جایگزین کنید.

سخن پایانی

بنابراین، آثار مفید تغذیه مناسب برای پوست سالم غیر قابل انکار است. مشورت با پزشک متخصص یا کارشناس تغذیه می‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیار شما بگذارد.