داروسازی پارس حیان، تولیدکننده برتر به انتخاب انجمن داروسازی ایران

dermasafe
نوع پوست
left banner
ویژگی ترکیبات با منشاء طبیعی چیست و چه تفاوتی با ترکیبات طبیعی و ارگانیک دارد؟

موضوعات مقاله

ویژگی ترکیبات با منشاء طبیعی چیست و چه تفاوتی با ترکیبات طبیعی و ارگانیک دارد؟

در طبقه‌بندی محصولات آرایشی، دسته‌های مختلفی از مواد آرایشی با منشاء طبیعی جای می‌‌گیرد. بر کسی پوشیده نیست که امروزه این نوع مواد آرایشی بسیار مورد اقبال مصرف کنندگان قرار گرفته‌اند. در این مقاله، ما شما را راهنمایی می‌کنیم تا این دسته‌بندی‌های مختلف از مواد‌طبیعی را بشناسید و بتوانید با اطمینان بیشتری تشخیص دهید ‌که محصول شما دقیقاً از چه موادی تشکیل شده است.

تفاوت بین مواد طبیعی، با منشاء طبیعی و ارگانیک

مواد طبیعی، مواد با منشاء طبیعی و مواد ارگانیک همه از طبیعت می‌آیند. به این معنی که این مواد از موجودات گیاهی، حیوانی یا میکروبی مشتق شده‌اند.

لازم است به این نکته توجه شود که تعاریف ارائه‌شده در این مقاله از استاندارد Cosmos گرفته شده‌اند. اصولی که توسط انجمن فرانسوی کازمیبیو برای نصب برچسب Cosmébio  روی برخی از لوازم آرایشی خاص و ارگانیک استفاده می‌شود.

مواد طبیعی

در محصولات آرایشی با برچسب Cosmébio، مواد طبیعی دسته‌ای از ترکیبات هستند که آب، مواد‌معدنی و مواد پرورشی و کشت‌شده را در کنار هم قرار می‌دهند. در تولید یک محصول آرایشی، این مواد را می‌توان به دو روش ترکیب کرد:

خام فرآوری‌نشده: در روش فرآوری نشده، ماده به‌همان شکلی که در لحظه جمع‌آوری است و به صورت خام در تولید محصولات آرایشی استفاده می‌شود.

پس از استخراج یا پردازش فیزیکی: در این روش به‌عنوان مثال، با فشار‌دادن یا خرد‌کردن یک دانه، خیساندن یک گیاه  مواد طبیعی را پردازش کرده و وارد پروسه‌ی تولید محصولات آرایشی می‌کنند. در استاندارد Cosmos برای متمایز‌ساختن مواد طبیعی که با استفاده از روش دوم ترکیب می‌شوند، اصطلاح فنی مواد زراعی فرآوری‌شده فیزیکی (PPAI) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد و ترکیبات با منشاء طبیعی

مواد و ترکیبات با منشاء طبیعی، همه موادی هستند که برای ساخت آن‌ها از ترکیبات فسیلی و معدنی استفاده نشده باشد. این‌ها مواد طبیعی هستند که یا تحت یک دگرگونی فیزیکی قرار گرفته‌اند و یا طبق دستورالعمل‌های شیمی سبز به‌صورت شیمیایی استخراج یا فر‌آوری شده‌اند. این بدان معناست که موادی با منشاء طبیعی ترکیباتی هستند که برای ایجاد محصول‌نهایی نیاز به یک واکنش شیمیایی بین چندین عنصر طبیعی دارند.

اصطلاح فنی مورد استفاده در استاندارد Cosmos برای متمایز‌کردن مواد طبیعی که تحت یک فرآیند شیمیایی برای ایجاد ماده‌نهایی قرار می‌گیرند، مواد زراعی فرآوری شده شیمیایی (CPAI) است.

یک مثال عالی صابون است. صابون ماده‌ای است که یک دگرگونی شیمیایی را پشت سر گذاشته است. صابون‌سازی و فرآیند ساخت صابون، در واقع یک واکنش شیمیایی بین چربی (روغن، کره و غیره) و آب قلیایی است.

بنابراین، مواد طبیعی زیر‌مجموعه‌ای از مواد و ترکیبات با منشاء طبیعی هستند.

مواد ارگانیک

مواد ارگانیک با استفاده از اصول کشاورزی ارگانیک به‌دست می‌آیند و بنابراین، ظاهری شبیه مواد طبیعی یا مواد با منشاء طبیعی دارند. اما تا زمانی‌که ثابت شود که در تولید آن‌ها استانداردهای کشاورزی ارگانیک رعایت شده است، مواد ارگانیک محسوب می‌شوند.

چالش‌های مواد تولید‌شده به روش ارگانیک

بحث اصلی در انتخاب مواد آرایشی ارگانیک تأثیر این مواد بر سلامتی است. کرم‌ها، سرم‌ها، محصولات مراقبت از پوست، لوسیون‌ها و لوازم آرایشی به پوست نفوذ کرده و می‌توانند وارد بدن شوند. در‌واقع با انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی با برچسب ارگانیک، مصرف‌کنندگان می‌خواهند از جذب مواد شیمیایی که ممکن است تحریک‌کننده، آلرژی‌زا، مضر یا سرطان‌زا تلقی شوند، به پوست بدنشان جلوگیری کنند.

در واقعیت، انتخاب یک محصول آرایشی ساخته‌شده با مواد ارگانیک صرفاً به معنای اجتناب از مصرف موادی نیست که مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد می‌کند. در حال حاضر مواد طبیعی حاصل از کشاورزی معمولی هم یک جایگزین سالم برای مولکول‌های مصنوعی محسوب می‌شوند.

مصرف مواد ارگانیک معنادار است. مزایای این نوع کشاورزی سیستماتیک و جهانی است. در کشت ارگانیک محدودیت شدید در استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی به حفظ منابع آب کمک می‌کند. بنابراین رودخانه‌ها و آب‌های زیر‌زمینی از آفت‌کش‌ها و کودهای نیتروژن‌دار محافظت می‌شوند. اکوسیستم‌ها نیز مانند جوامع ما از این نوع کشت سود می‌برند و هزینه‌های مربوط به تصفیه آب را کاهش می‌یابد.

این روش کشت همچنین به ما این امکان را می‌دهد تا از تنوع‌زیستی مراقبت کنیم. استفاده انحصاری از محصولات بهداشتی گیاهی طبیعی که تحت مقررات اروپایی حاکم بر کشاورزی ارگانیک تولید می‌شوند، سلامت کرم‌های خاکی و حشرات گرده‌افشان از جمله کلنی‌های زنبور‌عسل را ارتقا می‌دهد. بنابراین پرندگانی که جمعیت آن‌ها رو به نابودی است، از طعمه‌های فراوان و غیرآلوده بیشتری بهره‌مند می‌شوند.

نسبت مواد مورد استفاده در تهیه یک محصول آرایشی با برچسب Cosmébio چقدر است؟

در یک محصول آرایشی که روی آن برچسب Cosmébio درج شده است، ترکیبات زیر را خواهیم داشت:

  • حداقل 95 درصد از مواد و ترکیبات با منشاء طبیعی تشکیل شده است.
  • حداقل 95 درصد از مواد ارگانیکی تشکیل شده باشد که دارای گواهی ارگانیک هستند (این مواد زراعی همان‌طور‌که قبلاً تعریف شدند از طریق کشاورزی گیاهی و حیوانی کشت می‌شوند، بنابراین دوباره شامل آب یا مواد معدنی نمی‌شوند)
  • حداقل 20 درصد مواد ارگانیک در محصول‌نهایی باشد. از آن‌جایی که آب و مواد معدنی را نمی‌توان ارگانیک در نظر گرفت و کمکی به‌تشکیل این 20 درصد نمی‌کنند (حداقل 10٪ برای محصولات با پایه‌ی‌معدنی در نظر گرفته شود).

سخن پایانی

در مقاله حاضر در خصوص تفاوت مواد ارگانیک، مواد طبیعی و ترکیبات با منشاء طبیعی به نکات ظریفی اشاره شد و دیدیم که فواید استفاده از محصولات آرایشی حاوی ترکیبات ارگانیک نه‌تنها بر سلامت انسان بلکه بر محیط زیست هم تأثیر‌گذار است. بنابراین مصرف‌کنندگان می‌توانند با مصرف مواد ارگانیک از این فواید بهره‌مند شوند.