داروسازی پارس حیان، تولیدکننده برتر به انتخاب انجمن داروسازی ایران

dermasafe
نوع پوست
left banner
چرا بهتر است از محصولات مراقبت از پوست طبیعی و ارگانیک استفاده کنیم؟

موضوعات مقاله

چرا بهتر است از محصولات مراقبت از پوست طبیعی و ارگانیک استفاده کنیم؟

امروزه محصولات مراقبت از پوست طبیعی و ارگانیک به‌شدت در تعریف چشم‌انداز محصولات آرایشی و تغییر آن مؤثر هستند. در حالی‌که زیبایی هنوز اصلی‌ترین چیزی است که وقتی در مورد محصولات آرایشی فکر می‌کنیم به ذهن خطور می‌کند، اما مصرف‌کنندگان زیادی خواستار محصولات آرایشی هستند که ویژگی‌های پایداری، سازگاری با محیط زیست را داشته باشند و در تولید آن‌ها به اصول اخلاقی توجه شده باشد. محصولات مراقبت از پوست طبیعی و ارگانیک این نوع انتظارات مصرف‌کننده را به‌شیوه‌ای صحیح برآورده می‌سازند، چرا‌که بخشی از ارزش‌های اصلی و تعهد آن‌ها نه‌تنها به سلامتی انسان، بلکه همچنین به حفاظت از محیط زیست و تنوع‌زیستی وابسته است. آیا شما هم برای مراقبت از بدن خود به دنبال محصولات مراقبت از پوست طبیعی و ارگانیک‌تری هستید؟ بهتر است موضوع را از جنبه‌های متفاوتی ببینیم. در ادامه سه مزیت عمده این محصولات را از سه زاویه متفاوت به‌شکل مختصر بررسی می‌کنیم.

 

1. مراقبت طبیعی و ارگانیک از بدن

محصولات آرایشی معمولی اغلب حاوی درصد بالایی از مواد و مشتقات نفتی هستند و اغلب می‌توانند شامل موادی مثل فتالات، اکسی‌بنزون یا پارابن باشند. اگرچه میزان معینی از این مواد برای تولید محصولات آرایشی ایمن استفاده می‌شود، اما استفاده از مواد مبتنی بر نفت با مفهوم محصولات آرایشی واقعاً طبیعی و ارگانیک سازگاری ندارد. ترکیبات محصولات آرایشی طبیعی و ارگانیک باید عمدتاً شامل مواد‌معدنی، عصاره‌های گیاهی طبیعی و ارگانیک، میکروارگانیسم‌ یا مواد مشتق‌شده از این منابع باشد. از‌جمله خواص این مواد تغذیه، آب‌رسانی و محافظت طبیعی از پوست بدن است. به‌علاوه‌، مواد پایدار، ارگانیک و زیست‌تخریب‌پذیر را می‌توان در محصولات مراقبت از پوست طبیعی و ارگانیک یافت که این موضوع به مصرف‌کنندگان در مورد اصالت، منشاء و کیفیت این محصولات اطمینان می‌دهد.

محصولات مراقبت از پوست طبیعی و ارگانیک جدا از محافظت و مراقبت طبیعی از پوست، به ما کمک می‌کنند تا سلامت و تندرستی خود را هم کنترل کنیم. این محصولات با بازنمایی طبیعت از طریق عطرهای طبیعی و بافت‌های لطیف باعث احساس نزدیکی بیشتر به طبیعت و بیداری حواس ما می‌شوند. در‌واقع، بسیاری از روغن‌های طبیعی که از گیاهانی مانند اسطوخودوس، گل‌رز یا نعناع در رایحه‌درمانی استفاده می‌شوند، و علاوه بر فعال‌سازی بدن، باعث آرامش و تسکین آن هم می‌شوند. محصولات آرایشی طبیعی یا ارگانیک فقط محصولات زیبایی نیستند، بلکه بازآفرینی طبیعت در هماهنگی کامل با بدن و دنیای ما هستند.

تشخیص محصولات آرایشی «طبیعی» از «ارگانیک»

در‌حالی‌که بسیاری از محصولات آرایشی ادعا می‌کنند «طبیعی» یا «ارگانیک» هستند، اما هیچ کدام تضمین‌های قابل‌تأیید برای این ویژگی‌ها ارائه نمی‌کنند. مصرف‌کننده با بررسی ترکیبات (فهرست INCI) روی بسته‌بندی این محصولات، درجه صحت چنین ادعاهایی را ارزیابی کند.

 

2. رویکرد پایدارتر و سازگار‌تر با محیط زیست

بسیاری از مواد بر پایه‌ی سوخت‌های فسیلی که اغلب در محصولات آرایشی معمولی استفاده می‌شوند، نیاز به استخراج دارند، مانند نفت، آلومینیوم یا سرب، که تهدیدی برای خاک‌ها و زیستگاه‌های حیات‌وحش هستند. اما مواد طبیعی و ارگانیک بر‌خلاف مواد پتروشیمی، اغلب حاصل کشت گیاهان ‌و‌گل‌ها هستند و از عصاره آن‌ها در فرمولاسیون آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. استفاده از طیف متنوعی از مواد‌خام طبیعی و ارگانیک مستلزم حفاظت از تنوع‌زیستی زیستگاه‌های حیات‌وحش و حفظ تولید‌پایدار گونه‌های مختلف گیاهی است. روش‌هایی مانند کشاورزی ‌ارگانیک و کشاورزی ‌بیودینامیک، راهکار‌هایی برای تضمین منابع پایدار و حفظ تنوع‌زیستی ارائه می‌دهند.

ارزش اصلی محصولات مراقبت از پوست طبیعی و ارگانیک در هماهنگی این محصولات با طبیعت است، به‌خصوص نوع بسته‌بندی و همچنین مواد بسته‌بندی مورد استفاده در آن‌ها که بر طبیعت تأثیرگذار است. محدود‌کردن استفاده از پلاستیک در بسته‌بندی و استفاده از مواد‌بازیافتی، راه‌حل‌های کاربردی هستند که این روز‌ها تولیدکنندگان محصولات آرایشی آن‌ها بیشتر رعایت می‌کنند. از طرفی بسیاری از برندهای زیبایی طبیعی و ارگانیک با توسعه قالب‌های نوآورانه که به کاهش شدید بسته‌بندی در محصولاتشان کمک می‌کند، قدمی فراتر گذاشته‌اند. برخی از نمونه‌های این محصولات آرایشی که از محبوبیت‌چشم‌گیری برخوردارند، کرم‌های دئودورانت، شامپوهای‌جامد یا قرص‌های‌خمیر‌دندان هستند.

قابلیت پر‌کردن‌مجدد ظرف محصولات آرایشی هم راهکار دیگری برای دوستی با محیط‌زیست است که در‌حال رایج‌شدن است و به مصرف‌کنندگان امکان استفاده مجدد از بسته‌بندی محصول را می‌دهد و پاسخگوی تقاضای مصرف‌کننده برای محصولات پایدارتر مطابق با اصول چرخه‌ی اقتصادی است.

جدا از ملاحظات در سطح فرمولاسیون و بسته‌بندی، تأثیر زیست‌محیطی محصولات آرایشی در مرحله پس از مصرف آن‌ها نیز یک جنبه‌ی کلیدی حائز اهمیت برای بسیاری از مصرف کنندگان است. بسیاری از محصولات آرایشی رایج (به‌ویژه پاک‌کننده‌ها و خمیردندان‌ها) شامل ریزدانه‌ها، ذرات‌کوچک پلاستیکی‌جامد ‌غیرقابل‌تجزیه‌زیستی هستند که اغلب به اقیانوس‌ها و دریاچه‌ها ختم می‌شوند و تهدیدی بالقوه برای زندگی آبزیان هستند. اما محصولات مراقبت از پوست طبیعی و ارگانیک حاوی میکروپلاستیک نیستند.

 

3. ابعاد اخلاقی و اجتماعی

اغلب تولید برندهای زیبایی طبیعی و ارگانیک، در سطح محلی، منطقه‌ای یا ملی انجام می‌شود. تولید‌محلی می‌تواند باعث تشکیل زنجیره‌های تأمین پایدارتر و کوتاه‌تر و همچنین ارائه‌ی تصویری شخصی‌تر و معتبرتر از برند این شرکت‌ها باشد.

امروزه تأمین مواد‌اولیه در کشورهای در‌حال‌توسعه، از طریق مشارکت بین برندهای محصولات زیبایی طبیعی و ارگانیک و جوامع‌کشاورزی‌محلی بسیار متداول شده است. این برندها از طریق همکاری‌ و تلاش در جهت یافتن منابع‌طبیعی و تولید محصولات آرایشی به‌شکل اخلاقی و بدون آزمایش روی حیوانات، از توسعه اجتماعی و اقتصادی چنین جوامعی حمایت می‌کنند و در عین‌حال به مصرف‌کنندگان خود اطمینان می‌دهند که استفاده از منابع‌طبیعی حاصل از گیاهان ‌و‌گل‌ها به ‌شیوه‌ای اخلاقی و پایدار انجام می‌گیرد.

 

سخن پایانی

در این مقاله با هم درباره سه مزیت مهم در سه رویکرد متفاوت در خصوص اقبال به ‌سمت مصرف محصولات مراقبت از پوست طبیعی و ارگانیک صحبت کردیم. مصرف‌کننده با توجه به ترکیبات درج‌شده روی بسته‌بندی و شناخت برند‌های آرایشی سازگار با محیط‌زیست هم می‌تواند از تندرستی و سلامت خود اطمینان حاصل کند و هم با طبیعت آشتی کند.